monitor cultuureducatie met kwaliteit

Landelijke monitor cultuureducatie met kwaliteit (primair onderwijs)

Het Fonds voor Cultuurparticipatie wil samen met het ministerie van OCW graag weten wat de landelijke stand is van zaken rondom cultuureducatie in het primair onderwijs. Ze willen inzicht in het effect van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, die zijn tweede periode ingaat (2017-2020). Wij voeren deze landelijke monitor samen met ResearchNed uit.

De regeling Cultuureducatie met Kwaliteit is opgezet om binnenschoolse cultuureducatie te verbeteren. Culturele instellingen (penvoerders) worden aan basisscholen gekoppeld met het doel de cultuureducatie op die scholen te verbeteren door visieontwikkeling, invoering en verbetering van doorgaande leerlijnen, deskundigheidsbevordering van groepsleerkrachten en duurzame samenwerking met de culturele en sociale omgeving. In de monitor wordt ook gekeken naar andere subsidieregelingen binnen het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, zoals de Impuls muziekonderwijs.

Basisscholen door het hele land worden indien mogelijk met behulp van de penvoerders benaderd. Wij vragen ze twee keer een vragenlijst in te vullen om de stand van zaken met betrekking tot cultuureducatie op de school te achterhalen. Hierdoor wordt een landelijk beeld van de situatie geschetst. Door te kijken naar de verschillende regelingen waar een school aan meedoet en de ontwikkeling in tijd te bekijken, kunnen de effecten van deze regelingen gedestilleerd worden.

beleidsonderzoek

cultuureducatie

kunst & cultuur

monitoring





Back to Top ↑