Werk je bij een bibliotheek en kun je meer informatie gebruiken? Wij verzamelen informatie op verschillende gebieden voor bibliotheken.
De rol van de bibliotheken is de afgelopen decennia enorm veranderd. Van een ‘boekenuitleenfabriek’ naar een organisatie waar mensen:
Om deze taken goed uit te kunnen (blijven) voeren is het nodig om veel informatie te verzamelen. Met name over de bezoeker (die lang niet altijd lid is van de bibliotheek). Maar er is ook informatie nodig over de interne organisatie. Dit alles om de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Om de benodigde informatie te verzamelen is onderzoek nodig op allerlei vlak. Wij helpen bibliotheken hier graag mee.
Met het uitvoeren van impactonderzoek kun je maatschappelijke effecten van bibliotheekdiensten meetbaar maken. Het meten van impact kan lastig zijn omdat er andere effecten meespelen en het moeilijk is om die uit te sluiten om het effect van jouw dienstverlening aan te tonen.
Wat kun je meten?
Bij het meten van impact kan het gaan om verschillende zaken. Je kunt hierbij denken aan de mate waarin de zelfredzaamheid van kwetsbare groepen wordt vergroot, de mate waarin het lukt om geletterdheid te bevorderen, leesplezier bij kinderen te vergroten, (jong) volwassenen te ondersteunen bij het vormen van een mening of hen de gelegenheid te bieden om te leren. Maar ook het bestrijden van eenzaamheid of de nieuwsgierigheid naar kunst en cultuur prikkelen kunnen doelen zijn die we meten om de impact vast te stellen.
Het is dus heel breed wat je kunt meten. Niet alles is even makkelijk meetbaar gemaakt, maar wij hebben ons gespecialiseerd hierin. We kijken hierbij samen naar de inhoud van wat meetbaar gemaakt moet worden. Daarnaast kijken we naar praktische aspecten waar we rekening mee moeten houden, zoals hoe kun je iemand het beste bevragen en hoeveel kun je dan vragen.
Wat krijg ik?
In het traject zetten we een meetinstrument op en een wijze van dataverzameling die herhaald kan worden. Dit instrument is van de bibliotheek en kan vaker ingezet worden. Hiervoor krijgt de bibliotheek ook handvatten.
Daarnaast wordt de verzamelde data geanalyseerd en in een begrijpelijke rapportage wordt de impact van de bibliotheek inzichtelijk gemaakt.
Wat wordt van de bibliotheek verwacht?
Het meten van impact is een traject dat we samen aangaan. Omdat elk traject op de bibliotheek is afgestemd, hebben we input van de bibliotheekmedewerkers nodig. Hiervoor hebben we enerzijds beleidsplannen nodig. Daarnaast organiseren we twee sessies met een deel van de medewerkers, waarbij we kijken naar doelen en doelgroepen, mogelijkheden van dataverzameling en met wie we indicatoren gaan opstellen.
Afhankelijk van de gekozen manier van dataverzameling hebben we de hulp nodig van de bibliotheek en haar medewerkers.
Ten slotte worden de uitkomsten gepresenteerd en verwachten we dat de medewerkers hiermee aan de slag gaan.
Wat kan ik met de resultaten?
Met een bezoekersonderzoek krijg je meer zicht op je bezoekers. Hierbij gaat het dus zowel om leden als ook om bezoekers die geen lid zijn van de bibliotheek. Je kunt hierbij kijken naar de impact die je hebt bij hen, maar ook naar tevredenheid, wensen en behoeften of welke doelgroepen de bibliotheek bezoeken. We kijken hierbij samen naar wat de bibliotheek wil kunnen met de resultaten en stemmen daar welke informatie (tevredenheidscijfers, doelgroepkenmerken, behoeften, verbeterpunten, etc.) we verzamelen op af.
Is een bezoekersonderzoek interessant voor mij?
Een bezoekersonderzoek is interessant als je op zoek bent naar sturingsinformatie. Je kunt beslissingen maken aan de hand van feiten en cijfers en aan de hand daarvan actie ondernemen.
Wij werken veelal voor non-profitorganisaties, zoals bibliotheken, POI’s, musea en cultuureducatieve organisaties. Hierdoor kennen wij de wereld waarin bibliotheken actief zijn en de bijbehorende uitdagingen. We kunnen putten uit eerdere onderzoeken die we hebben gedaan, waardoor we gemakkelijk stappen kunnen zetten, maar elk traject wel persoonlijk in kunnen richten.
Wat krijg ik?
Wat kan ik met de resultaten?
Een klanttevredenheidsonderzoek is zeer specifiek gericht op de tevredenheid van de leden en eventueel de bezoekers. Afhankelijk van de wensen van de bibliotheek kunnen we dit op verschillende manieren inrichten. Denk hierbij aan iedereen periodiek, bijvoorbeeld twee jaarlijks bevragen, waarbij gekeken wordt naar verschillende aspecten van de bibliotheek of alle bezoekers na een bezoek kort bevragen over dat bezoek.
Wat krijg ik?
Wat kan ik met de resultaten?
Kan ik een klanttevredenheidsbezoek combineren met een impactmeting en/of een bezoekersonderzoek?
Ja, dit is een hele gangbare combinatie. Als je leden en/of bezoekers benaderd, vraag ze dan wat je wilt weten, binnen de mogelijkheden die er zijn. Een vragenlijst van 10 pagina’s vindt niemand leuk, maar met een goede selectie en de juiste manier van vragen leveren 3 pagina’s met vragen je veel informatie op. Op het gebied van klanttevredenheid, wensen en behoeften, impact, verbeterpunten, etc.
Je dienstverlening kan pas van goede kwaliteit zijn wanneer je interne organisatie goed op orde is. Een groot deel van de interne organisatie bestaat uit de medewerkers. De tevredenheid van je medewerkers is hierbij belangrijk. Om deze in kaart te brengen worden medewerkerstevredenheidsonderzoeken gedaan. Zo’n onderzoek bestaat vaak uit een enquête, maar kan heel goed gecombineerd worden met bijvoorbeeld groepsgesprekken. Een mooie combi van kwantitatief en kwalitatief onderzoek waarbij cijfers worden opgehaald, maar ook het verhaal achter de cijfers.
Is een medewerkerstevredenheidsonderzoek interessant voor mij?
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is interessant als je wilt werken aan je organisatie met de medewerkers. Met zo’n onderzoek krijg je input over wat er leeft en wat er beter kan binnen je organisatie. Maar ook wat de medewerkers willen. Door hier op in te spelen, kunnen zij hun werk beter doen, zich blijven ontwikkelen en zo als organisatie groeien. Met de uitvoering van een MTO geef je de medewerkers een stem. Het is aan te bevelen om 1x per 3 á 4 jaar een medewerkersonderzoek uit te voeren.
Wat krijg ik?
Wat kan ik met de resultaten?
Neem kennis van je werkgebied door deze factsheet waarbij data vanuit diverse bronnen met elkaar gecombineerd worden.
Je krijgt antwoord op o.a. de volgende vragen: