Bij een effectmeting wordt de situatie achteraf vergeleken met de situatie vooraf. Er zijn dus altijd minimaal twee metingen[1]. Aan de hand van de gemeten effecten kun je:
Bij effecten kun je het hebben over heel concrete zaken, zoals een omzetstijging of een stijging van het aantal bezoekers. Maar soms zijn resultaten veel abstracter en lijken ze moeilijk meetbaar. Bijvoorbeeld een verandering van houding, gedrag of de mate waarin interesses worden overdragen. Toch kunnen we ook zulke aspecten meetbaar maken.
We hebben verschillende instrumenten tot onze beschikking om die verandering inzichtelijk te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld bestaande vragenlijsten om de attitude ten opzichte van techniek en wetenschap te meten en verandering aan te tonen.
We voeren onderzoek uit op basis van jouw uitgangspunten en beleid. In een beknopt verslag zetten we vervolgens helder uiteen wat de effecten zijn van jouw project of beleid. Daarnaast geven we praktische adviezen en concrete actiepunten. De genoemde resultaten vormen bovendien soms een mooie basis voor externe publiciteit.
Dit document kan ook gebruikt worden ter verantwoording van subsidiërende instanties.
In een startbespreking inventariseren we welk effect jullie verwachten, wat jullie daarvoor doen en jullie vragen. Aan de hand hiervan wordt een passend onderzoeksvoorstel geschreven. Hierbij worden één of meer passende onderzoeksmethoden gekozen, waarbij we kijken wat het beste past bij jullie onderzoeksvragen en te evalueren project, programma of beleid.
Na een akkoord van dit voorstel gaan we aan de slag met het ontwerpen van passende meetinstrumenten. Om de dataverzameling objectief te houden, nemen wij deze volledig voor onze rekening. Aansluitend worden de data geanalyseerd en vertaald in een begrijpelijke en leesbare rapportage met concrete tips en adviezen voor de toekomst.