In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]
In deze blog richten we ons op kwantitatief onderzoek waarbij via een vragenlijst data wordt verzameld, meestal door gebruik te maken van een online tool. Nu wil je als onderzoeker in de meeste gevallen zoveel mogelijk data om de analyses op uit te voeren. Een ander doel is om zo min mogelijk ‘vervuiling’ in het bestand te hebben. Dat maakt je onderzoeksresultaten namelijk minder betrouwbaar.
Vervuiling in een respondentenbestand kan ontstaan door:
Er zijn 2 manieren om een online vragenlijst te versturen. Via een gepersonaliseerde link of via een open link. Het probleem van dubbele respondenten doet zich alleen voor bij een open link aangezien een gepersonaliseerde link maar 1x gebruikt kan worden.
Het probleem van dubbele respondenten doet zich met name voor wanneer er een beloning gekoppeld wordt aan deelname aan het onderzoek. Dit is helaas steeds vaker nodig om voldoende respons te krijgen. Wanneer je een vragenlijst vaker invult heb je logischerwijs meer kans bij een verloting van een prijs. Voor het versturen van een beloning heb je een mailadres nodig. Heel eenvoudig is om te controleren op dubbele mailadressen. Nu kan het zijn dat meerdere mensen gebruik maken van hetzelfde mailadres. Vraag dan behalve mailadres ook naar de naam en controleer dan op dubbelen. Ook kan in de introtekst van de vragenlijst vermeld worden dat er per mailadres slechts 1 beloning kan worden verstrekt.
Al met al geen waterdicht systeem, maar voldoende om een groot deel van de ‘fraudeurs’ te ontmantelen.
Ook dit probleem doet zich vooral voor wanneer er sprake is van een beloning, maar ook als leerlingen een vragenlijst klassikaal (verplicht) invullen. Respondenten willen in deze gevallen snel klaar zijn en vullen de vragenlijst niet serieus in. Je kunt dit herkennen door een paar controles uit te voeren:
Bij het gebruik van een open link die bijvoorbeeld via sociale media verspreid wordt, kan het voorkomen dat er respons binnenkomt van respondenten die niet tot de doelgroep behoren ondanks dat dit vanzelfsprekend duidelijk in de introtekst is aangegeven. We weten allemaal dat introteksten slecht of niet worden gelezen. Om dit verder te voorkomen is het verstandig om aan het begin van de vragenlijst een filtervraag te zetten. Gebeurt het toch dat er respondenten in je databestand zitten die niet tot de doelgroep behoren, is het vanzelfsprekend verstandig om die te verwijderen en daarmee vervuiling van je bestand tegen te gaan.
Iets wat helaas veel gebeurt, is dat respondenten wel beginnen aan een vragenlijst, maar deze niet afmaken. Nu is het de vraag wanneer je respondenten wel of niet meeneemt bij deels ingevulde vragenlijsten. Hier zijn geen harde regels voor. Ik ben hier zelf redelijk streng in en neem respondenten mee als ze minimaal de helft hebben ingevuld. Probeer respondenten te ontmoedigen om de vragenlijst af te breken. Zorg voor kwalitatief goede vragenlijsten en probeer zo min mogelijk vragen verplicht te stellen.
In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]
In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]