In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Van een bezoekersonderzoek kun je leren. Je kunt leren wat de bezoekers vinden van je tentoonstelling, voorstelling, activiteit of het hele museum. Het gaat niet alleen over het verbeteren van de bezoekerservaring, maar ook over het over brengen van de boodschap. Worden de bezoekers aan het denken gezet? Beleven de bezoekers de voorstelling zoals van tevoren is bedacht?
Je kunt bij een bezoekersonderzoek gebruik maken van de bezoekersprofielen die er reeds zijn en kijken hoe deze groepen verschillend reageren. Maar je kunt een bezoekersonderzoek ook gebruiken om bezoekersprofielen samen te stellen. Wie komen er in het museum en waarom komen ze? Willen ze vermaakt worden? Leren en verdiepen? Samen zijn met familie en vrienden? Of een combinatie hiervan?
De keuze van de onderzoeksmethode is afhankelijk van het doel van het onderzoek en de bijbehorende onderzoeksvragen, maar ook van de wensen en het beschikbare budget. De keuze van de onderzoeksmethode heeft dan weer invloed op de soort gegevens die je verzamelt en daarmee de conclusies die je kunt trekken en de aanbevelingen die we kunnen doen. Wanneer bezoekers massaal de zaal verlaten (bijvoorbeeld na een theatervoorstelling) is bijvoorbeeld een scheurkaartje een prima methode om snel beperkt informatie te krijgen. Wil je wat dieper in gaan op de materie dan kun je kiezen voor korte interviews. Je kunt er ook voor kiezen je bezoekers juist te observeren om te zien hoe zij zich gedragen in je tentoonstelling. Wil je ze juist meer vragen en veel data verzamelen dan is een vragenlijst een goede methode. Hiermee kun je informatie krijgen over diverse onderwerpen.
De resultaten die uit een bezoekersonderzoek komen kunnen gebruikt worden om de organisatie te verbeteren. Door de punten die uit het onderzoek komen kun je beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van onderbuikgevoelens. De resultaten kun je ook gebruiken om profielen samen te stellen. Hiermee zie je wat voor soort bezoekers er komen en op welke manier je ze kunt bedienen.
Resultaten kunnen ook gebruikt worden ter verantwoording naar bestuur, fondsen, subsidiënten. Met de feedback van de bezoekers kun je laten zien wat de bezoeker vond van de tentoonstelling, voorstelling of activiteit.
Wij helpen je graag met een bezoekersonderzoek binnen je organisatie.
In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]
Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]
Bij een onderzoeksrapportage denken veel mensen, helaas, nog steeds aan een lijvig boekwerk dat leest als een spannend boek (er […]