Vragenlijst als onderzoeksmethode: Voor- en nadelen

HomeVragenlijst als onderzoeksmethode: Voor- en nadelen
1 mei 2015

Een vragenlijst is een veelgebruikte onderzoeksmethode om de effecten van een activiteit, project of campagne te meten. De vraag is of een vragenlijst altijd een geschikte methode is. Wil je uitspraken doen over de hele doelgroep en moet je daarvoor veel gegevens verzamelen? Dan is een vragenlijst een slimme methode. Wil je inzicht in de achterliggende motivaties en meningen van je doelgroep? Dan is een vragenlijst een minder slimme keus. Waarom is een vragenlijst een goede methode of waarom juist een minder goede? De voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:

  • Met een vragenlijst is het mogelijk om een grote groep mensen op dezelfde manier te bevragen. Dit is vaak nodig als je wilt dat de uitkomsten van je onderzoek representatief zijn voor de onderzoeksgroep. Je kunt dan uitspraken doen als: ‘80% van de bezoekers geeft aan iets geleerd te hebben van de activiteit’.
  • Een vragenlijst kan bij veel verschillende veldwerkwijzen worden ingezet: online, telefonisch, op papier.
  • Wanneer de respondent zelf de vragenlijst invult, kunnen de antwoorden niet beïnvloed worden door een interviewer of observator, waardoor de objectiviteit gewaarborgd wordt.
  • De manier van vragen is gestandaardiseerd, waardoor eenduidige antwoorden worden verkregen. Wanneer de steekproef voldoende groot is,  kunnen aanvullende statistische analyses uitgevoerd worden naar bijvoorbeeld subgroepen of om verbanden te leggen.

Nadelen:

  • Je hebt weinig invloed op de respons. Mensen krijgen vaak een vragenlijst voorgeschoteld waardoor veel mensen vragenlijstmoe zijn. Deze methode heeft daarom vaak een relatief lage respons.
  • De respondent kan zijn verhaal niet volledig vertellen omdat veel vragen in een vragenlijst meestal gesloten zijn.
  • Hier moet je met je vraagstelling en bijbehorende antwoorden rekening houden.
  • Achterliggende motivaties kunnen lastig achterhaald worden met een vragenlijst, waardoor de vragen en antwoorden oppervlakkig zijn. Er is geen mogelijkheid tot doorvragen.
  • Respondenten kunnen de vragenlijst niet volledig invullen. Als zij op de helft afhaken, dan heb je weinig aan de vragenlijst.
  • Respondenten kunnen snel de vragenlijst invullen, of met allemaal dezelfde antwoorden. Hier moet achteraf op gecontroleerd worden.
  • Je kunt een beperkt aantal vragen stellen, omdat je respons daalt naarmate de vragenlijst langer is.

Wil je weten hoe je de respons van je onderzoek vergroot? Lees dan deze blog: Hoe maak je het respondenten zo gemakkelijk mogelijk?

Gerelateerde blogs

22 november 2024
Bezoekersonderzoek: Hoe pak je dat aan?

In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]

Lees meer
10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone