Onderzoek onder jongeren

HomeOnderzoek onder jongeren
4 september 2015

Jongeren vormen een belangrijke doelgroep voor veel organisaties en projecten. Of het nu gaat om sportactiviteiten, culturele programma's of sociale initiatieven, het is van essentieel belang om te begrijpen hoe jongeren denken en voelen over deze activiteiten. Hierbij spelen geschikte onderzoeksmethoden een sleutelrol. In deze blog beschrijven we enkele effectieve methoden om waardevolle inzichten van jongeren te verkrijgen.

Begrijpen van de jongeren

Om effectief met jongeren te communiceren, is het van belang om hun wereld te begrijpen. Jongeren bevinden zich in een unieke fase van hun leven, waarin ze nog volop in ontwikkeling zijn. Deze fase brengt ook uitdagingen met zich mee. Denk hierbij aan: minder concentratie, minder probleemoplossend vermogen, lagere overdrachtssnelheid van informatie én hormonen die bijdragen aan heftigere emoties en minder empathisch vermogen.

Trends onder jongeren om toe te passen

Om jongeren effectief te bereiken, is het essentieel om op de hoogte te zijn van de trends die hun gedrag en interesses beïnvloeden. De belangrijkste trends zijn onder andere:

  • Jongeren zijn constant verbonden met social media en gebruiken deze kanalen om te communiceren. Maaksocial media daarom onderdeel van je activiteit of programma en kies het juiste kanaal.
  • Storytelling is voor jongeren dé manier om beleving en emotie te delen in verhalen die spannend, schokkend of grappig zijn. Jongeren weten wat er speelt in de wereld en maken zich zorgen over bijvoorbeeld klimaat, oorlog en ongelijkheid en kunnen hun mening hierover goed verwoorden.
  • Jongeren tonen steeds meer interesse in hun lokale gemeenschap en omgeving. Een beroep doen op hun leefomgeving en de invloed die zij daarop hebben, kan hun betrokkenheid vergroten.
  • Jongeren streven naar succes en erkenning. Het is daarom belangrijk om hun interesse te wekken, door ze de mogelijkheden en voordelen van deelname aan een programma te laten zien.
  • In de communicatie naar jongeren toe, kan het integreren van spelelementen de boodschap aantrekkelijker maken.
  • Bouw een warme band op met de jongeren, door aan te haken bij positieve waarden die hen aanspreken, zoals liefde, vriendschap en geluk.
  • Zoek het persoonlijke contact op met de jongeren in hun eigen omgeving en ga naar ze toe.
  • Zorg ervoor dat jouw activiteit of programma een goede omschrijving heeft en maak hiervoor gebruik van de taal van de jongeren.
  • Je kunt jongeren inspireren en motiveren met rolmodellen, die binnen het vakgebied of de discipline hun ‘held’ zijn.
  • Je biedt jongeren perspectief door ze te vertellen wat deelname aan de activiteit of het programma inhoudt, maar maak ook duidelijk wat voor hen de meerwaarde is.

Jongeren zijn goed te bereiken, mits je ze leert kennen en begrijpen. Neem ze serieus en betrek ze.

Onderzoeksmethoden voor jongeren met effectieve benaderingen om goede resultaten te verkrijgen

Bij het uitvoeren van onderzoek onder jongeren is het belangrijk om methoden te kiezen die aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren. De volgende elementen zijn daarbij belangrijk:

  • Het moet de jongeren weinig tijd kosten.
  • Het is makkelijk en laagdrempelig.
  • Het is op een locatie waar de jongeren zich bevinden.
  • De jongeren moeten het gevoel hebben dat ze serieus worden genomen.
  • Beloon ze voor hun medewerking (cadeautje).

Enkele onderzoeksmethoden die aan deze voorwaarden voldoen zijn:

  • Observeren

Een manier van onderzoeken waar je de jongeren nauwelijks mee belast is observeren. Het kost hen geen tijd, jij observeert werkelijk gedrag en je bent niet afhankelijk van respons. Door te observeren kun je veel informatie verzamelen. Je kunt echter alleen feitelijk gedrag observeren en geen motivaties achterhalen.

  • Scheurkaartjes

Een snelle en makkelijke manier om informatie te verzamelen. Door de jongeren na de activiteit een papiertje te geven met daarop een stelling, hoeven ze alleen nog maar via een scheurtje in het papiertje of door een cijfer te geven laten weten of ze het met de stelling eens zijn. Jongeren kunnen eenvoudig hun mening geven zonder veel tijd of moeite te investeren.

  • Digitale vragenlijsten met enquêteur (ter plekke)

Een andere geschikte onderzoeksmethode voor jongeren is een digitale enquête. Deze wordt ter plekke door een enquêteur afgenomen. Deze stelt de vragen en vult de antwoorden in. Deze methode kost meer tijd, maar op deze manier kan men veel informatie verzamelen met minimale inspanning van de jongeren zelf.

Door de jongeren na afloop een cadeautje te geven als bedankje vergroot je de kans dat ze meewerken.

  • Interviews

Hoewel tijdrovend, bieden interviews de mogelijkheid om diepgaande informatie en motivaties van jongeren te achterhalen. Dit kost de jongeren echter veel tijd. Aan de andere kant voelen zij zich gehoord en serieus genomen en zal dit hen motiveren om mee te werken. Ook bij deze onderzoeksmethode is het leuk om ze een cadeautje te geven als bedankje.

Het is altijd belangrijk, om bij het kiezen van een onderzoeksmethode met de eerdergenoemde trends onder jongeren en hun voorkeuren rekening te houden.

Het begrijpen en betrekken van jongeren is essentieel voor het succes van projecten en programma's gericht op deze doelgroep. Door gebruik te maken van effectieve communicatiestrategieën en geschikte onderzoeksmethoden kunnen organisaties waardevolle inzichten verkrijgen van jongeren.

Gerelateerde blogs

22 november 2024
Bezoekersonderzoek: Hoe pak je dat aan?

In deze blog gaan we het hebben over hoe je een bezoekersonderzoek kunt opzetten en uitvoeren. Zo'n onderzoek kan handig […]

Lees meer
10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone