swot analyse

SWOT analyse

Wil je de potentie van je project of organisatie vergroten? Maak dan een SWOT analyse waarbij je een overzicht maakt van de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes van jouw project of organisatie. Aan de hand van deze punten kun je je project of organisatie versterken.

Wat is een SWOT analyse en wanneer pas je deze toe?

Een SWOT analyse (ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd) is van oorsprong een bedrijfskundig instrument dat je gebruikt om intern de sterktes en zwaktes en extern de kansen en bedreigingen van een organisatie of project in kaart te brengen. Binnen de bedrijfskunde wordt een SWOT analyse vaak gemaakt als onderdeel van een ondernemersplan of om de markpositie van een bedrijf te bepalen. Op basis van de uitkomsten van de analyse kun je als bedrijf vervolgens een passende strategie bepalen.

Je kunt het instrument daarnaast ook gebruiken om kritisch naar je project te kijken door de huidige stand van zaken binnen een project inzichtelijk te maken. Ga je op dezelfde koers verder of is het beter om eerst wijzigingen door te voeren?

doorklikknop_uitbesteed-onderzoek

Opbouw van een SWOT analyse

Bij het opstellen van een sterkte-zwakteanalyse, doorloop je een aantal stappen waardoor je inzicht krijgt in de potentie van een project of organisatie. Deze stappen zijn:

1. Sterke en zwakke punten: breng zowel de sterke als zwakke punten van je organisatie of project in kaart. Hierbij kijk je naar de interne elementen. Vragen die je bijvoorbeeld kan stellen zijn:

  • Wat zijn de belangrijkste karakteristieke elementen van deze organisatie of dit project? En zijn dit sterke of juist zwakke punten.
  • Waarom is dit project of deze organisatie beter dan een concurrerend project of organisatie? En wat is er beter aan concurreerde projecten of organisaties?

2. Kansen en bedreigingen: maak een overzicht van de ontwikkelingen, gebeurtenissen en invloeden waar je project of organisatie mee te maken kan krijgen. Dit zijn de externe elementen. Vragen die je hierbij kunnen helpen zijn:

  • Welke mogelijke risico’s kun je identificeren voor het project of de organisatie?
  • Zijn deze risico’s groot en kunnen ze de voortgang van je project of de groei van je organisatie belemmeren?
  • Is er veel concurrentie van buitenaf die jouw project of organisatie negatief kan beïnvloeden?
  • Wat zijn kansen waar je op in kan spelen?
  • Hoe kun je nieuwe trends inzetten om jouw project of organisatie te verbeteren?
  • Welke ontwikkelingen zijn er waar je gebruik van kunt maken?

3. Confrontatiematrix: als je zowel de externe als interne elementen in kaart hebt gebracht, ga je ze tegenover elkaar zetten in een confrontatiematrix (zie onderstaande afbeelding). De sterktes en zwaktes zet je in de bovenste rij en de kansen en bedreigingen in de onderste rij. Wanneer je dit gedaan hebt maak je een overzicht van de meest belangrijke kwesties.

swot analyse

4. Strategieën: ten slotte ga je de belangrijke kwesties omzetten in een strategie voor je project of organisatie. Zorg ervoor dat je gestelde doelen realistisch en haalbaar zijn zodat je er gelijk mee aan de slag kan.

Wil je meer weten over het evalueren van je project? Lees dan ook de blog: evalueren om je project te verbeteren.

doel bereiken

evalueren

kwaliteit meten





Back to Top ↑