onderzoek

Onderzoek naar Zondag lezingen

Het Van Gogh Museum in Amsterdam wil graag meer mensen verdieping bieden met haar zondagse lezingen (elke eerste zondag van de maand). Om meer publiek te trekken naar deze lezingen hebben ze ons gevraagd een onderzoek te doen naar lezingen in musea met daarin tips en actiepunten.

De zondag lezingen worden gegeven om geïnteresseerden meer verdieping te bieden over de tentoonstellingen in het museum, Vincent van Gogh en gerelateerde onderwerpen. Deze lezingen worden gegeven door conservatoren van het museum en gastsprekers. Gezien de grote hoeveelheid buitenlandse toeristen die het museum trekt, is één van de vragen of de lezingen zich óók op de toeristen moeten richten (en dus in het Engels gegeven moeten worden).

Het museum wil graag inzicht in hoe zij het publiek voor de lezingen beter kunnen bereiken. We onderzoeken hiervoor een vijftal aspecten die bijdragen aan de populariteit van de lezingen:
• Doelgroep
• Communicatie
• Naamgeving
• Dag/tijdstip/prijs
• Vormen van presenteren

Deze vijf aspecten onderzoeken we aan de hand van een literatuurstudie en interviews met vergelijkbare musea die ook lezingen geven. We schrijven aan de hand van de resultaten een factsheet per aspect met data, tips en actiepunten. In deze factsheets wordt beschreven op welke manier de aspecten bij kunnen dragen aan de populariteit van de zondag lezingen van het museum. Met dit onderzoek kan het Van Gogh Museum de lezingen verbeteren en hun publiek beter bereiken.

kunst & cultuur

onderzoek inzetten voor verbetering

publieksonderzoek





Back to Top ↑
  • Nieuwsbrief

    ‘Download GRATIS mijn e-book ‘TomTom voor onderzoek’ en ontvang elke 4 weken tips en artikelen over effectmeting en doelbereik.’

    OnderzoekPlaatje3

  • Wat anderen over ons zeggen