Negen redenen om een nulmeting uit te voeren

HomeNegen redenen om een nulmeting uit te voeren
4 september 2012

Met een nulmeting wordt de startpositie bepaald van een project, nieuw beleid, campagne of verandertraject. Op deze manier kun je meten wat de huidige stand van zaken is en deze later combineren met een volgende meting om het effect vast te stellen. Er een aantal redenen om een nulmeting uit te laten voeren. Door een nulmeting te doen, kun je namelijk:

  1. Effecten meten.
  2. Het succes van het project, beleid, campagne vastleggen.
  3. Gedurende het project, beleid, campagne de vooruitgang monitoren.
  4. Inzicht krijgen in wat er al is en wat er moet veranderen om je doel te bereiken.
  5. Je actieplan bepalen aan de hand van concrete aanknopingspunten. Wat moet eerst gebeuren en wat kan later? Waar concentreer je je op?
  6. Bepalen welke sturingskengetallen interessant zijn om de voortgang mee te monitoren.
  7. Je ambitieniveau uitspreken.
  8. Sterke en zwakke punten benoemen en daar gedurende het proces rekening mee houden.
  9. Bepalen waar je direct resultaat kunt boeken.

Een nulmeting is dus in veel gevallen goed om te doen wanneer je iets nieuws gaat beginnen. Het geeft je veel informatie die je later kunt gebruiken. Je krijgt door een nulmeting meer inzicht in je project en het bereik van je doelen die je eerder hebt opgesteld.

Ga je een nieuw project of nieuw beleid uitvoeren en wil je daarvan de effecten meten. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Interessante linkjes naar blogs over het meten van effecten:

Doen we de goede dingen?

Evalueren-om-je-project-te-verbeteren

Monitoren en evalueren: Wat is wat?

Waarom wil je effecten meten?

Kun je zonder nulmeting ook effecten meten

Tien tips voor het meten van effecten

Gerelateerde blogs

10 oktober 2023
De cultuurcoach: wat doet die eigenlijk?

In steeds meer gemeentes werkt tegenwoordig een cultuurcoach of combinatiefunctionaris. Er wordt hiervoor gekozen omdat een schakel nodig is culturele […]

Lees meer
11 september 2023
Items samenvoegen tot een schaal

Om diverse redenen kan het in een onderzoek voorkomen dat je meer vragen stelt over hetzelfde begrip. De analyse van […]

Lees meer
15 augustus 2023
Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan?

Je hebt een bezoekersonderzoek gedaan en dan? Je hebt een bezoekersonderzoek uitgezet, je hebt voldoende respons en de resultaten van […]

Lees meer
22 juli 2023
8 vormen om je onderzoeksresultaten te verspreiden

Bij een onderzoeksrapportage denken veel mensen, helaas, nog steeds aan een lijvig boekwerk dat leest als een spannend boek (er […]

Lees meer
Ericssonstraat 2
5121 ML  Rijen
Nederland
Claudia’s hart ligt bij onderzoek. Haar werkwijze is heel persoonlijk; ieder onderzoek vraagt tenslotte om maatwerk. Samen met de klant formuleert ze doelen, die ze vervolgens ook realiseert. Daarbij is ze volkomen transparant en deelt ze graag haar kennis en ervaring met anderen via haar laagdrempelige digitale cursussen en e-books.
© 2022 – 2024 Claudia de Graauw. Alle rechten voorbehouden.
homeenvelopesmartphone