containerbegrippen

Hoe maak je containerbegrippen meetbaar?

Containerbegrippen worden helaas vaak gebruikt. In een gesprek denk je beide over hetzelfde te hebben. Maar doe je dat ook? Ik vraag het mijn gesprekspartner. Talentontwikkeling is een onderwerp dat regelmatig aan bod komt. Maar talentontwikkeling heb ik je in alle kleuren van de regenboog. Gaat het

over het ontwikkelen van toptalenten en deze naar grotere hoogtes brengen of gaat het over het ontdekken van je talenten (iedereen heeft namelijk talenten).

Helaas worden bij beleidsdoelstellingen steeds vaker containerbegrippen gebruikt. Hoe kun je dan kijken of je je beleidsdoelstellingen haalt? Of hoe je als

gesubsidieerde organisatie voldoet aan de verwachtingen?

Stap 1: Maak het containerbegrip concreet

Voer een groepsgesprek met betrokkenen over wat het voor jullie betekent. Stel hierbij vragen als: wat betekent ” ” volgens jou? Wat valt er wel en wat valt er niet onder? Hoe zou je dit uitleggen aan een buitenstaander (bijvoorbeeld je moeder)? Discussieer door totdat het duidelijk en afgebakend is. Indien nodig voer je dit gesprek ook met je opdrachtgever, subsidiegever, wethouder.

Voorbeeld: kwaliteit van educatie kan bestaan uit verschillende punten:

  • Aansluiten op het begripsniveau van de leerlingen (niet te moeilijk, maar ook niet te gemakkelijk)
  • Leerlingen weten na afloop meer over het onderwerp of hebben bepaalde specifieke kennis.
  • Leerlingen hebben na afloop bepaalde vaardigheden opgedaan
  • Leerlingen hebben na afloop een meer vragende houding

Stap 2: Stel vragen over je beleid aan de hand van het geconcretiseerde begrip

Bekijk aan de hand van het geconcretiseerde begrippen hoe je dit kunt meten. Doe dit per onderdeel.

Voorbeeld: Je wilt weten of je met je educatieve programma kwaliteit biedt. Onderzoeksvragen die je stelt naar aanleiding van de eerder genoemde discussie-uitkomsten zijn:

  • Sluit het begripsniveau dat wij bieden, aan bij de leerlingen die we hebben?
  • Hebben de leerlingen na afloop de kennis, vaardigheden opgedaan die we willen overbrengen?
  • Hebben de leerlingen na afloop een meer vragende houding?

Stap 3: Dit splits je, indien nodig, uit naar deelvragen

Als je per onderdeel hebt bepaald hoe je de vraag kunt beantwoorden, ga je dit operationaliseren. Je maakt het meetbaar.

Voorbeeld:

  • Begrijpen de leerlingen wat we ze proberen te leren? (lesstof is niet te moeilijk)
  • Is de aangeboden lesstof uitdagend genoeg? (lesstof is niet te makkelijk)

    vicky vecht voor containerbegrippen

 

Zelf evalueren? Volg mijn workshop effectief evalueren!

beleidsonderzoek

effecten meten

evalueren





Back to Top ↑