Evalueren is een gesprek, geen monoloog

Onlangs had ik een evaluatie met een opdrachtnemer welke anders liep dan ik gewend was. De persoon in kwestie had zich goed voorbereid en stak van wal. Ze heeft haar verhaal vertelt: wat volgens haar het doel van de evaluatie was, wat de mogelijkheden waren en wat er was bereikt. Wat ik ook probeerde, ze was niet van haar stuk te brengen. Na een half uur was haar monoloog afgerond en kreeg ik ruimte om te vertellen wat ik wilde met de evaluatie.

Het leermoment van deze evaluatie kwam uit een andere hoek dan verwacht. Ik heb namelijk weinig geleerd over het project dat we samen hebben gedaan of over onze manier van samenwerken. Wil je iets leren als persoon of als organisatie van evalueren, let dan op de volgende punten:

  • Zorg voor een gesprek, geen monologen. Luister naar elkaar en reageer op wat de ander zegt.
  • Zorg voor een veilige sfeer, waarin mensen zich open en kwetsbaar op durven te stellen.
  • Ga de ander niet de les lezen. Als je verwijten gaat maken, gaan mensen zich verdedigen en luisteren ze niet meer.
  • Concentreer je op wat je zelf kunt leren en niet wat je vindt dat de ander moet leren. Dat neigt namelijk snel naar verwijten.
  • Kijk naar alle aspecten, en concentreer je niet op goed of fout. Spreek van te voren ook samen af wat de onderwerpen zijn die je wilt bespreken.
  • Het gaat om het proces, niet om wie er wat goed of niet goed deed.
  • Maak gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Anders blijft de olifant in de kamer zitten en laat hij zich de volgende keer weer zien.

Hulp nodig bij een evaluatie? Lees hier hoe ik hierbij kan helpen

doel bereiken

effecten meten

kwaliteit meten

projectdoelen





Back to Top ↑