6 tips om evaluatie efficiënter te maken

Bij een evaluatie wordt duidelijk wat voor effect een bepaald project of programma heeft. Evalueren kan echter een tijdrovende klus zijn, maar er zijn manieren om het proces efficiënter te laten verlopen. Hieronder staan een zestal tips:

1. Breng een heldere structuur aan in je manier van evalueren, die je iedere keer op dezelfde manier toepast. Alleen dan kun je resultaten door de tijd heen vergelijken en dus beter beoordelen. Ook als je alleen evalueert door te observeren, kun je een structuur aanbrengen. Vaak kijk je tijdens een activiteit rond en weet je of iets aanslaat of niet. Waar zie je dat aan? Waarschijnlijk let je op een aantal dingen, bijvoorbeeld of leerlingen geconcentreerd zijn, of ze vragen stellen, etc. Schrijf eens op waar je op let, zodat je een puntenlijstje krijgt dat je iedere keer kunt aflopen. Ook bij een informele gesprekken na afloop van een activiteit kun je van te voren opschrijven wat je wilt weten. Zo verzamel je steeds gestructureerd dezelfde informatie.

2. Betrek je collega’s bij je evaluatie en vraag of zij op dezelfde punten willen letten. Daarmee kun je beter je bevindingen bespreken en als jij eens een keer niet aanwezig bent, kunnen je collega’s de evaluatie van je overnemen.

3. Leg je bevindingen vast, ook als je alleen evalueert door achteraf na te praten. Schrijf dan op wat er uit kwam, zodat je ook nu weer je bevindingen kunt vergelijken en bewaren. Probeer ook hierbij weer een heldere structuur aan te houden.

4. Als je evalueert door achteraf een aantal mensen te spreken, wees je er dan bewust van wie je spreekt. Zorg dat je niet alleen de enthousiastelingen of juist de herrieschoppers eruit pikt. En als je wilt weten waarom een school voor jouw aanbod heeft gekozen, kan praten met een docentbegeleider in sommige gevallen geen nut hebben. Soms kiest de cultuurcoördinator van een school het aanbod, maar gaat hij/zij niet mee. De gymleraar die wél meegaat naar de voorstelling, maar dat eigenlijk niet wilde en het vooral vervelend vindt dat zijn/haar lesuren vervalt, zal je niet kunnen vertellen waarom juist voor jouw aanbod is gekozen.

5. Misschien wel het belangrijkste aandachtspunt van allemaal: vraag dat wat je echt wilt weten. Vraag dus niet wat je eigenlijk niet nodig hebt of niet wilt weten, of waar je toch niets mee gaat doen. Je hoeft niet alles te bevragen in een evaluatie. Bespaar jezelf en de ander tijd door alleen dát te evalueren waar je echt mee aan de slag wilt.

6. Stap af van containerbegrippen, maar formuleer zo exact mogelijk.

efficiëntie

evalueren

monitoring

zelf onderzoek doen





Back to Top ↑